© Paronomastis. All rights reserved

e-mail: paronomastis@gmail.com © Paronomastis. All rights reserved

Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2014

Νερό- ανάπτυξη





Γράφει ο Ι. ΠΑΡΚΑΣ


Όποιοι και αν είμαστε, όπου και αν ζούμε, με ό,τι και αν ασχολούμαστε, όποια κι αν είναι η ηλικία μας,  εξαρτόμαστε από το νερό.


Η φυσική, πολιτιστική και οικονομική μας ζωή  εξαρτάται άμεσα και καίρια από το νερό. Το χρειαζόμαστε για να παραμείνουμε ζωντανοί, το χρειαζόμαστε για την καλλιέργεια των γεωργικών προϊόντων, το χρειάζεται η κτηνοτροφία και η βιομηχανία, το χρειάζεται το οικοσύστημα που ονομάζουμε Γη.

Παρά τη ζωτική σημασία του νερού για όλους μας, η συμπεριφορά μας προς το νερό γίνεται ολοένα και πιο ΄ασεβής’. Σπαταλάμε το νερό και μολύνουμε τα υδάτινα συστήματα αδιαφορώντας για τις βαρύτατες επιπτώσεις.


Η ευκολία με την οποία οι άνθρωποι στις πόλεις έχουμε πρόσβαση σε άφθονο και ασφαλές πόσιμο νερό κάνει πολλούς ανθρώπους να θεωρούν δεδομένη την ύπαρξη απεριόριστου και ασφαλούς νερού. Είναι καιρός να αλλάξουμε συμπεριφορά. Η διαχείριση του νερού απαιτεί την προσοχή, τον σεβασμό και την ευαισθησία ΟΛΩΝ μας.







Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Ξεχασιάρης ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Π. Χαϊκάλης


Στην τσιμπίδα του ΣΔΟΕ πιάστηκε ο βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Παύλος Χαϊκάλης, για δύο αποδείξεις, ύψους 45.000 ευρώ, τις οποίες δεν έκοψε το 2007 για τη συμμετοχή του σε ένα

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Ο Άκης μας κάνει πλάκα


Ο  Άκης Τσοχατζόπουλος, στο περιθώριο της κατάθεσής του στους Ελβετούς δικαστικούς, τόνισε την ανάγκη οι αρμόδιες Αρχές σε

Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Προβλήματα και δυνατότητες των ανοικτών χώρων

Γράφει ο Π. Ιωακείμ

Οι ανοικτοί χώροι μιας πόλης είναι ένα δυναμικό πεδίο, όπου πολίτες κάθε ηλικίας κινούνται σε καθημερινή βάση δημιουργώντας ένα συγκεκριμένο χώρο πολύπλοκων αλληλεπιδράσεων, έναν συγκεκριμένο πολιτισμό.Οι ανοικτοί χώροι αποτελούν καταστατική ιδιότητα των πόλεων, συνθέτουν, δηλαδή, μια οντότητα που περιγράφει την κατάσταση της πόλης. 

Αυτό σημαίνει πως αποτελεί υπεραπλούστευση να θεωρούμε τους ανοικτούς χώρους ως χαρτογραφικό όρο, που αποτυπώνεται με 
κόκκινες και πράσινες γραμμές πάνω στο χάρτη της πόλης.


Οι αισθητικές και λειτουργικές παρεμβάσεις στους ανοιχτούς χώρους δεν πρέπει να θεωρούνται έργα βιτρίνας, αλλά έργα ουσιαστικής αναπτυξιακής αναβάθμισης. Οι ανοιχτοί χώροι είναι όχι μόνον καθρέφτης, αλλά και η βάση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στην πόλη.

Καθαροί, ασφαλείς, λειτουργικοί και φιλικοί ανοιχτοί χώροι:


Συνεισφέρουν στην καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών της πόλης γιατί προσφέρουν καλύτερη πρόσβαση σε παιδικές χαρές, αθλητικά κέντρα, σχολεία, πολιτιστικά κέντρα, ΚΑΠΗ κλπ.


Αυξάνουν την ελκυστικότητα της πόλης και αυτό ισοδυναμεί με ‘προστιθέμενη αξία’ τόσον στις περιουσίες των κατοίκων, όσον και στην τοπική εμπορική δραστηριότητα.


Προωθούν την κοινωνική εταιρικότητα, καθώς η ασφάλεια και η λειτουργία των ανοικτών χώρων αποτελούν κίνητρα για τη συμμετοχή στις αποφάσεις - και τη συνέργεια στις δράσεις - μεταξύ γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών, ηλικιωμένων, τοπικών καταστηματαρχών, μη κυβερνητικών οργανισμών, Δήμου, Αστυνομίας κλπ.


Βελτιώνουν την αισθητική εικόνα της πόλης.


Προωθούν τη βάδιση στην πόλη που έχει επιπτώσεις:


    α) στην προστασία του περιβάλλοντος από τη μείωση της  χρήσης του αυτοκινήτου,


    β) στην επανάκτηση των δρόμων από τους πεζούς, που οδηγεί στην αύξηση της ασφάλειας, αφού η βάδιση αυξάνει τη δημόσια εποπτεία, που θεωρείται σήμερα καθοριστικός παράγοντας στη μείωση της εγκληματικότητας,


    γ) στην καλύτερη φυσική κατάσταση όλου του ηλικιακού φάσματος του πληθυσμού και


    δ) στην τόνωση της τοπικής οικονομίας.


Οι περισσότερες ελληνικές πόλεις έχουν μια βαριά αρνητική κληρονομιά σε ό,τι αφορά πεζοδρόμια και ελεύθερους χώρους για πράσινο και κοινωνικές υποδομές. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να περιοριζόμαστε σε εύκολες ιστορικές αναλύσεις. Την ευθύνη δεν την  έχει μόνον το παρελθόν. Την έχει και το σήμερα.
 
Εξ’ ορισμού, ένας παράγοντας με κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική  διάσταση είναι συντελεστής βιώσιμης ανάπτυξης. Άρα,

Η κατάσταση των ανοικτών χώρων μιας πόλης είναι σημαντικότατος παράγοντας βιώσιμης ανάπτυξης.



4Ανοικτοί χώροι και πηγές κινδύνων





*





Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

Ανησυχία της Διεθνούς Αμνηστίας για την καταδίκη του «Γέροντα Παστίτσιου»


Η Διεθνής Αμνηστία σε ανακοίνωσή της εκφράζει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την ελευθερία της έκφρασης, αφότου δικαστήριο στην Αθήνα καταδίκασε τον 29χρονο

Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Σε δέκα μήνες φυλάκιση καταδικάστηκε ο «Γέροντας Παστίτσιος»


Το τριμελές Πρωτοδικείο Αθηνών καταδίκασε σήμερα τον «Γέροντα Παστίτσιο» ή κατά κόσμον Φίλιππο Λοΐζο σε δέκα

Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

Κόντρα υπουργείων για την άδεια του Χρ. Ξηρού


Την  αντίδραση του υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη προκάλεσαν διαρροές από το υπουργείο Δικαιοσύνης ότι η ΕΛ.ΑΣ. είχε

Τι σημαίνει ‘ανάπτυξη’

Γράφει ο  Π. Ιωακείμ

Πριν ασχοληθούμε με την έννοια και τις διαστάσεις της Τοπικής Ανάπτυξης είναι απαραίτητο να ασχοληθούμε με τη γενική έννοια του όρου ‘Ανάπτυξη’.  Παρά το ότι γίνεται ευρύτατη χρήση του όρου, ο ορισμός της βασικής αυτής

Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

Παραιτήστε τον κύριε πρωθυπουργέ!

Ο καταδικασμένος σε ισόβια Χ. Ξηρός, εκτελεστής της 17 Νοέμβρη, πήρε 7 πολυήμερες άδειες τον

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014

Με επιδότηση για ξενοδοχειακή μονάδα ανακαίνισε το πολυτελές εξοχικό του ο Μ. Λιάπης!

Έχει εξοχικό στο Μεγάλο Χωριό Ευρυτανίας και το ανακαίνισε με ευρωπαϊκούς πόρους για δήθεν ξενώνα. Επιμένει ότι το σπίτι λειτούργησε ως ξενώνας, αλλά οι

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

Οι νέοι

Γράφει ο  Ι. ΠΑΡΚΑΣ

 Σε ό,τι αφορά στις επιπτώσεις των τοπικών αποφάσεων στη ζωή και τις προοπτικές των νέων η σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να ακολουθήσει επιλογές που αφ΄ ενός θα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες και αφ΄ετέρου τις επιλογές τις νέας γενιάς.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση ζουν περίπου 75 εκατομμύρια νέοι που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα των 15-25 ετών.

Είναι προφανές, πως οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε κοινοτικό, εθνικό και τοπικό επίπεδο έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες στις μελλοντικές προοπτικές των νέων και στις προσφερόμενες σε αυτούς ευκαιρίες.

Σε διεθνές επίπεδο, διαμορφώνεται ένα πλαίσιο αρχών σε ό,τι αφορά τις πολιτικές για τους νέους, που κινείται στους εξής άξονες:

=Πρέπει να στηρίζεται και ενθαρρύνεται η δημιουργικότητα των νέων.

=Πρέπει να στηρίζεται και ενθαρρύνεται η ανάπτυξη μορφών συμμετοχικού διαλόγου των νέων στην κοινωνία των πολιτών.

=Πρέπει να  διευκολύνεται και προωθείται η συμμετοχή των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

=Πρέπει να επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή των νέων στην ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων.

=Πρέπει να  προωθείται  η ενσωμάτωση μαθησιακών δυνατοτήτων και καινοτόμων συμμετοχικών σχεδίων στις δομές λήψης αποφάσεων.

=Αναγνώριση του σπουδαίου ρόλου των ενώσεων και οργανώσεων νέων στην προαγωγή της συμμετοχής των νέων στην κοινωνική ζωή.


              4Αυτοδιοίκηση και νέοι                                                            4Περισσότερα  


 *


Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Στον εισαγγελέα ο Χ. Τομπούλογλου

Ως γνωστόν συνελήφθη χτες επ΄ αυτοφώρω ο πρόεδρος του νοσοκομείου παίδων ‘Αγλαΐα

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Με πλαστές πινακίδες κυκλοφορούσε το αυτοκίνητό του ο Μ. Λιάπης !


Με ραγδαίο ρυθμό εξαπλώνεται στα διεθνή μέσα η είδηση της σύλληψης του πρώην υπουργού Μιχάλη Λιάπη.
Βρετανικά, ισπανικά, ιταλικά, ακόμη

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Είναι να τρελαίνεσαι: Ο Τσουκαλάς του ΣΥΡΙΖΑ πήρε εφάπαξ ένα εκατομμύριο ευρώ ως συνδικαλιστής!

Πλουσιότερος κατά ένα εκατομμύριο ευρώ έγινε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τσουκαλάς την

Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2013

Η Επικουρικότητα στον Ευρωπαϊκό χώρο

Γράφει ο  Ι. ΠΑΡΚΑΣ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως ‘Ένωση’  αποτελεί τον ιδανικό χώρο εκτεταμένης και ανόθευτης εφαρμογής της Αρχής της Επικουρικότητας και της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Η ΕΕ αποτελείται σήμερα από 28 κράτη- μέλη εκ των οποίων:
Ä Τρία  κράτη- μέλη έχουν επισήμως ομοσπονδιακή δομή (Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο),
Ä Ένα κράτος έχει οιονεί ομοσπονδιακή δομή (Ισπανία) και
Ä τα υπόλοιπα μπορούν να χαρακτηριστούν ως ενιαία κράτη.

Ορισμένα από τα 24 αυτά κράτη, παρά την επισήμως ενιαία δομής τους, διαθέτουν ετερογενή εδαφική οργάνωση. Έτσι, η Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Φινλανδία περιλαμβάνουν περιφέρειες σε ένα μέρος μόνο της επικράτειάς τους (αυτόνομες περιφέρειες). Η Ιταλία διατηρεί μία ειδική θέση στο ζήτημα αυτό ως ένα «περιφερειοποιημένο» ενιαίο κράτος με περιφέρειες που έχουν «κανονικό» ή «ειδικό» καθεστώς.

Έντεκα κράτη μέλη διαθέτουν ένα μόνο επίπεδο υποεθνικών αρχών, ήτοι δήμους, εννέα άλλα διαθέτουν δύο επίπεδα (δήμους και περιφέρειες), ενώ τα υπόλοιπα επτά διαθέτουν τρία επίπεδα: δήμους, περιφέρειες και ενδιάμεσες δομές (π.χ. διαμερίσματα, επαρχίες, κομητείες κ.λπ.). Το νεότερο μέλος της ΕΕ η Κροατία, είναι επίσης ενιαίο κράτος με τρία επίπεδα διακυβέρνησης.

Η Επικουρικότητα παρουσιάζεται ως βασική κατευθυντήρια γραμμή κατανομής αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ένωσης και των κρατών-μελών, στη συνθήκη του Μάαστριχτ. Ως γνωστόν, το καλοκαίρι του 1992 οι Δανοί απέρριψαν τη συνθήκη, διαισθανόμενοι ότι τα Ευρωπαϊκά Όργανα ήθελαν να κανονίζουν τα πάντα από τις Βρυξέλλες. Το ίδιοι ανήσυχοι ήταν και οι Βρετανοί ευρωσκεπτικιστές, διαβλέποντας σημαντική μείωση της εθνικής τους κυριαρχίας. Για να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες και τις ηγεμονικές διαθέσεις των Βρυξελλών, τα κράτη-μέλη και η Επιτροπή επανέφεραν την Αρχή της Επικουρικότητας.

Παρά το ότι η εισαγωγή της Αρχής της Επικουρικότητας μείωσε τις αντιρρήσεις και τις επιφυλάξεις για την υπερβολική ισχύ των Βρυξελών, η  συνέχεια δεν ήταν μια γενική και ενιαία ερμηνεία του όρου. Υπήρχε η ερμηνεία ότι η Κοινότητα μπορεί να αναλάβει δράση μόνον όταν ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί καλύτερα από ,ότι σε εθνικό επίπεδο και υπήρχε και η (σημαντικά) διαφορετική ερμηνεία ότι η Κοινότητα μπορεί να αναλάβει δράση για να εξασφαλιστεί ένας συγκεκριμένος στόχος.

Η ασάφεια που επικρατεί στην ερμηνεία της έννοιας της Επικουρικότητας που υπάρχει στη Συνθήκη υποκρύπτει την έλλειψη πολιτικής βούλησης για την ουσία της έννοιας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο της Συνθήκης δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για υποχρέωση της Επιτροπής ή του Συμβουλίου των Υπουργών να λαμβάνουν υπόψη τους την Αρχή της Επικουρικότητας όταν θεσπίζουν νομοθεσία. Η προστασία και εφαρμογή της Επικουρικότητας στην Ευρώπη μένει ex post facto στο Διεθνές Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΚ), που είναι το ανώτατο δικαιοδοτικό όργανο στην Ευρώπη. Ως γνωστόν το ΔΕΚ αποτελείται από τρία δικαιοδοτικά όργανα: το καθεαυτό Δικαστήριο, το Γενικό Δικαστήριο και το Δικαστήριο Δημόσιας Διοίκησης.

Πρέπει να τονισθεί ότι από τα πρώτα βήματα της εφαρμογής της συνθήκης του Μάαστριχτ και μέχρι σήμερα έχουν προκύψει πολλές φορές σημαντικά θέματα ερμηνείας του όρου με αντικείμενο το νοηματικό πυρήνα της Επικουρικότητας. Αυτό δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση, καθώς η εφαρμογή της έννοιας άπτεται τόσο της διατήρησης της εθνικής κυριαρχίας των κρατών μελών όσον και των αναγκών χάραξης ενιαίας πολιτικής και διαδικασιών σε σημαντικά θέματα στον ευρωπαϊκό χώρο. Είναι προφανές ότι τίθεται θέμα ισορροπίας, και, ως συνήθως, η πιο αποτελεσματική λύση είναι η αναζήτηση και ο προσδιορισμός της σωστής δοσολογίας  πολιτικού κόστους και πολιτικού οφέλους.

Μία ισορροπία αυτού του είδους επιτυγχάνεται με το Πρωτόκολλο για την εφαρμογή της Επικουρικότητας και της Αναλογικότητας που προσαρτήθηκε στη συνθήκη του Άμστερνταμ. Το Πρωτόκολλο περιέχει αναλυτικές οδηγίες ορθής οπτικής για την εξέταση συμβατότητας της νομοθεσίας με την Αρχή της Επικουρικότητας.  Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να μειωθούν οι αποκλίνουσες και ενίοτε αντιφατικές ερμηνείες του όρου.

Μία πολύ σημαντική διάταξη που περιλαμβάνει το Πρωτόκολλο είναι η υποχρέωση των ευρωπαϊκών Οργάνων που εισηγούνται νομοθεσία να αιτιολογούν τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Για να αποτρέψει γενικόλογες και ρητορικές αιτιολογήσεις, η διάταξη επιβάλλει τη χρήση δεικτών που προσδιορίζουν πόσο αναγκαία είναι η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση. Ακόμα όμως και με αυτές τις προσπάθειες ανάπτυξης ενός ‘πολιτισμού επικουρικότητας’ στα ευρωπαϊκά όργανα, υπάρχουν οι σκεπτικιστές, που πιστεύουν ότι η απαίτηση λεπτομερέστερων εξηγήσεων και τεκμηρίωσης δεν αποτελούν παρά μια αλυσιτελή διαδικαστική ακριβολογία. 1

Σε κάθε περίπτωση, ευρωσκεπτικιστές ή μη αναγνωρίζουν γενικώς ότι το Πρωτόκολλο του Άμστερνταμ συνέβαλε ουσιαστικά στον σαφέστερο προσδιορισμό των κατευθύνσεων- στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους-  της λειτουργίας της Επιτροπής, του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, δηλαδή των τριών θεσμικών Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Πρωτόκολλο προβλέπει ρητά ότι και τα τρία Όργανα οφείλουν να συνυπολογίζουν την επικουρικότητα και την αναλογικότητα σε όλες τις φάσεις τις νομοθετικής διαδικασίας.

Παραμένει αναμφισβήτητο γεγονός, ότι, παρά την επιφανειακή ‘αυστηρότητα’ των προβλέψεων του Πρωτοκόλλου του Άμστερνταμ, αυτό που στην ουσία ‘επιβάλλει’ το Πρωτόκολλο είναι μια προτροπή προς τα Όργανα να λαμβάνουν υπόψη τους την Αρχή της Επικουρικότητας. 

Αποτελεί θετική εισήγηση το να αναφέρεσαι στην ανάγκη ευρείας και ειλικρινούς διαβούλευσης προ της εισήγησης για νομοθετική ρύθμιση. Αλλά το να αποφεύγεις τη θεσμοθέτηση οργάνου που θα έχει τη δύναμη να ακυρώσει νομοθετικές πρωτοβουλίες των οργάνων ενισχύει τους φόβους ή την κριτική των ευρωσκεπτικιστών  ότι υπάρχει μια σθεναρή αντίσταση των ευρωπαϊκών Οργάνων σε οποιαδήποτε προοπτική μετατροπής της Αρχής της Επικουρικότητας σε αποτελεσματικό μέσο  προστασίας της εθνικής ή υποεθνικής κυριαρχίας σε θέματα που δεν  έχουν διεθνικό χαρακτήρα.

Στη Συνθήκη της Λισσαβόνας προσδιορίζονται οι τομείς που ανήκουν στο πεδίο της αποκλειστικής αρμοδιότητας της Ε.Ε και έτσι γίνεται μια σαφής οριοθέτηση μεταξύ των αρμοδιοτήτων ενός κράτους μέλους και εκείνων της Ε.Ε. Τη βάση για την άσκηση συντρεχουσών αρμοδιοτήτων αποτελεί η αρχή  του κατειλημμένου πεδίου. Σύμφωνα με αυτή την αρχή τα κράτη- μέλη μπορούν να λαμβάνουν μέτρα στους τομείς των συντρεχουσών αρμοδιοτήτων  εάν η Ε.Ε. δεν έχει ασκήσει αρμοδιότητα της. Εάν, έστω και μια φορά, η Ε.Ε. έχει ασκήσει αρμοδιότητα στο εν λόγο πεδίο, το τελευταίο καταλαμβάνεται και τα κράτη μέλη δεν έχουν πλέον αρμοδιότητα να δράσουν.

Σύμφωνα με το νέο πρωτόκολλο, η Επιτροπή πρέπει πριν από κάθε πρόταση μιας νομοθετικής πράξης να διεξάγει εκτεταμένες διαβουλεύσεις σχετικά με την περιφερειακή και τοπική διάσταση. Αυτή η πρόβλεψη δίνει στις περιφερειακές και τοπικές μονάδες δικαίωμα συμμετοχής σε διαδικασίες διαβούλευσης έναντι της Επιτροπής. Μάλιστα, η μη τήρηση του οποίου συνιστά ουσιαστικά διαδικαστική ατέλεια, οι όποια οδηγεί στην ακύρωση της νομικής πράξης.

Αλλά δε λείπουν και οι δυνατότητες φαλκίδευσης της παραπάνω πρόβλεψης σε περίπτωση που κάποια περιφερειακή ή τοπική οντότητα αποδειχτεί ενοχλητική στην υπεροψία των κεντρικών ευρωπαϊκών οργάνων:  ‘Σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις η Επιτροπή μπορεί να παρακάμπτει τη διαδικασία. Αυτό σημαίνει – θα μπορούσε να σημαίνει ότι η Επιτροπή  μπορεί να μετατρέψει την υποχρέωση σε διαβούλευση μια πρόβλεψη κενή περιεχομένου δηλώνοντας τακτικά ότι πρόκειται για εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις.  

Ο χαρακτηρισμός του ‘επείγοντος’ και του ‘εξαιρετικού’- αν κρίνουμε από τη συχνότητα που το συναντάμε σε κάθε είδους έγγραφα της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης θα μπορούσε να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι τα θεσμικά όργανα ασχολούνται συνεχώς με εξαιρετικώς επείγοντα θέματα. 

Το σύστημα της έγκαιρης προειδοποίησης που προεβλέπετο στο σχετικό πρωτόκολλο της Συνταγματικής Συνθήκης υπάρχει αναβαθμισμένο και στη Συνθήκη της Λισσαβόνας. Το νέο πρωτόκολλο για την εφαρμογή των αρχών της Επικουρικότητας που προσαρτήθηκε στη συνθήκη της Λισαβόνας επεκτείνει την προθεσμία διαβίβασης των αιτιολογημένων γνωμών των εθνικών κοινοβουλίων από τις έξι στις οκτώ εβδομάδες. Επιπλέον, προστίθεται στη διαδικασία της «κίτρινης κάρτας»- το ένα τρίτο ή ένα τέταρτο των ψήφων των εθνικών κοινοβουλίων- η αποκαλούμενη «πορτοκαλί κάρτα». Σύμφωνα με αυτή τη διαδικασία,  εάν οι αιτιολογημένες γνώμες που αφορούν σε προτάσεις νομοθετικής πράξης, στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, αντιπροσωπεύουν την απλή πλειοψηφία των ψήφων των εθνικών κοινοβουλίων, η πρόταση επανεξετάζεται. Μετά την επανεξέταση, η Επιτροπή, δύναται να διατηρήσει, να τη τροποποίηση ή να  αποσύρει την πρόταση νομοθετικής πράξης. 
Στην περίπτωση διατήρησης της πρότασης, η Επιτροπή οφείλει να τεκμηριώσει, με αιτιολογημένη γνώμη, τους  λογούς για τους οποίους η πρόταση συμμορφώνεται με την αρχή της Επικουρικότητας. Η αιτιολογημένη  γνώμη της Επιτροπής καθώς και οι  αιτιολογημένες γνώμες των εθνικών κοινοβουλίων διαβιβάζονται στον κοινοτικό νομοθέτη ώστε να εξετάζεται η τήρηση ή μη της αρχής της Επικουρικότητας πριν την ολοκλήρωση της πρώτης ανάγνωσης.
Εάν η πλειοψηφία του 55% των μελών του Συμβούλιου ή η πλειοψηφία των ψηφισάντων στο κοινοβούλιο κρίνουν μη συμβατή την  πρόταση  με την αρχή της Επικουρικότητας , η εξέταση της νομοθετικής πρότασης δεν συνεχίζεται.
Είναι προφανές πως έχουμε μια πολύ σημαντική αλλαγή ως προς τα εθνικά Κοινοβούλια καθώς με την παραπάνω πρόβλεψη στήνεται ένας μηχανισμός προληπτικού εθνικού κοινοβουλευτικού έλεγχου στη νομοθετική διαδικασία της Ένωσης. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η παρέμβαση των εθνικών κοινοβουλίων είναι υποχρεωτική και τα εθνικά Κοινοβούλια διαθέτουν το δικαίωμα αναπομπής των  νομοθετικών προτάσεων  στο κοινοτικό νομοθέτη.
Όπου υπάρχει πρόβλεψη διαδικασιών ή μηχανισμών ελέγχου δημιουργείται, αυτομάτως, το ερώτημα ποιος ελέγχει το σύστημα ελέγχου.  Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η επιτυχία του ελέγχου της εφαρμογής της Επικουρικότητας με τη μορφή συλλογικής δράσης των εθνικών Κοινοβουλίων εξαρτάται από τη ποιότητα της διακοινοβουλευτικής συνεργασίας.

Η διασφάλιση ενός αποτελεσματικού συντονισμού 28 κοινοβουλίων δεν είναι ένα εύκολο έργο. Φαίνεται όμως, πως τα εθνικά κοινοβούλια των κρατών μελών βρήκαν ένα μηχανισμό που εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο συντονισμού των εθνικών κοινοβουλίων στην Ευρώπη. Σε μια συνάντησή τους τον Μάιο του 1989 στη Μαδρίτη, οι Πρόεδροι των Κοινοβουλίων των κρατών μελών της ΕΕ συμφώνησαν να ενισχύσουν τον ρόλο των εθνικών Κοινοβουλίων σε σχέση με τα κοινοτικά θέματα, φέρνοντας μαζί τους Επιτροπές Ευρωπαϊκών Υποθέσεων. Από τη συνάντηση αυτή δημιουργήθηκε ένας ενδιαφέρον φορέας, η COSAC 2 (Conférence des organes spécialisés dans les affaires Communautaires), που συνεδρίασε για πρώτη φορά στις 16-17 Νοεμβρίου 1989 στο Παρίσι.

Η COSAC είναι ένα σύστημα θεσμοθετημένων Διασκέψεων των Επιτροπών των εθνικών Κοινοβουλίων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ασχολούνται με τις υποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στις εξαμηνιαίες συνεδριάσεις της COSAC ( που συνήθως πραγματοποιούνται στην πρωτεύουσα της χώρας που ασκεί την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έξι μέλη εκπροσωπούν κάθε Κοινοβούλιο. Επιπλέον, τα εθνικά κοινοβούλια των υποψηφίων χωρών καλούνται να συμμετάσχουν με τρεις παρατηρητές το κάθε ένα.
Η COSAC αναγνωρίστηκε επίσημα με πρωτόκολλο σχετικά με τον ρόλο των εθνικών κοινοβουλίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της Συνθήκης του Άμστερνταμ, η οποία συνήφθη από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων τον Ιούνιο του 1997. Το Πρωτόκολλο τέθηκε σε ισχύ την 1η Μαΐου 1999. Σύμφωνα με το άρθρο 10 του πρωτοκόλλου (αριθ. 1), σχετικά με τον ρόλο των εθνικών κοινοβουλίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της Συνθήκης της Λισαβόνας, η COSAC δύναται να υποβάλει οποιαδήποτε εισήγηση κρίνει σκόπιμη ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιο, του Συμβουλίου  και της Επιτροπής. Οι εισηγήσεις της Διάσκεψης δε δεσμεύουν τα εθνικά Κοινοβούλια ούτε προδικάζουν τη θέση τους’.

1
Bercow J. (2003) Subsidiarity and the illusion of democratic control, EU constitution Briefing Paper, no 03 διαθέσιμο στο  http://www.brugesgroup.com/mediacentre/?article=192
2


















Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

Έφυγε στα 95 του ο Νέλσον Μαντέλα, ηγέτης-σύμβολο του αγώνα κατά του απαρτχάιντ


Ο ιστορικός ηγέτης της Νοτίου Αφρικής και σύμβολο του αγώνα κατά του απαρτχάιντ, Νέλσον Μαντέλα, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 95 ετών.  Ο «Μαντίμπα» πέθανε γαλήνια στο σπίτι του στο Γιοχάνεσμπουργκ, περιστοιχισμένος από τα μέλη της οικογένειάς του.

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Πρόεδρος των ιατρών του ΕΟΠΠΥ: Είμαστε υπέρ οποιασδήποτε αξιολόγησης, αρκεί να μην υπάρχουν απολύσεις !


Σε πρωινάδικο είναι καλεσμένος ο πρόεδρος των γιατρών του ΕΟΠΥΥ και αντικείμενο της κουβέντας

Ο πρώτος νεκρός από πυρά αστυνομικών στην ιστορία της Ισλανδίας


Ένας άνδρας που πυροβολούσε από το παράθυρό του διαμερίσματός του με κυνηγετική καραμπίνα είναι ο  πρώτος νεκρός από

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Παραδείγματα εφαρμογής της Επικουρικότητας



Γράφει ο  Π. Ιωακείμ


Ένας ενδιαφέρων τομέας που αναδεικνύει την πρακτική εφαρμογή της Αρχής της Επικουρικότητας είναι η διαχείριση των απορριμμάτων. Σύμφωνα με την Αρχή της Επικουρικότητας, η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί (και οφείλει) να

Ασφάλεια




Γράφει ο Π. Ιωακείμ

Ο κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να ζει σε ασφαλές περιβάλλον. Ο τομέας της Ασφάλειας έχει άμεση σχέση με την ποιότητα ζωής, με τη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού και με τις αναπτυξιακές προοπτικές μιας τοπικής κοινωνίας.
Τα προβλήματα ασφάλειας αναδεικνύονται σε σημαντικό παράγοντα της ποιότητας της ζωής μας. Η Ασφάλεια είναι ένα δύσκολο και πολύπλοκο θέμα.
Η Αυτοδιοίκηση έχει ευθύνες και αρμοδιότητες που την αναδεικνύουν σε κορυφαίο συντελεστή της ασφάλειας μιας περιοχής. Μεταξύ άλλων,
Ο ΔΗΜΟΣ ΦΡΟΝΤΙΖΕΙ για:

► Το Δημοτικό φωτισμό. Η συνεχής       προσπάθεια για βελτίωση του δημοτικού φωτισμού είναι προφανής συντελεστής βελτίωσης της ασφάλειας: ο επαρκής φωτισμός βοηθά στην αποφυγή ατυχημάτων αλλά και στην αποτροπή πράξεων βίας.
► Την συνεχή βελτίωση των πεζοδρομίων. Καλύτερα πεζοδρόμια σημαίνει καλύτερη ασφάλεια των πεζών, με ιδιαίτερες επιπτώσεις στην ασφάλεια των παιδιών και των ηλικιωμένων.
► Την συντήρηση των παιδικών χαρών για τη βελτίωση της ασφάλειας στην ψυχαγωγία των παιδιών.
► Τη βελτίωση της ποιότητας και της λειτουργικότητας των οδοστρωμάτων για την ασφάλεια στο οδήγημα. Βεβαίως, το τεράστιο θέμα της συνεργασίας της Αυτοδιοίκησης με τους φορείς κοινής ωφέλειας, που σκάβουν συνεχώς και επισκευάζουν πρόχειρα τις ουλές που προκαλούν, είναι ένα γενικότερο θεσμικό θέμα.
► Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που μειώνουν την ταχύτητα και τον όγκο της κυκλοφορίας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές και σε περιοχές κοντά σε σχολεία.
► Την ανάπτυξη της κοινωνικής συνοχής. Η παράμετρος αυτή, άγνωστη ή υποβαθμισμένη εκτός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι ένας  σημαντικότατος παράγοντας ασφάλειας. Η κοινωνική συνοχή φτιάχνει - μεταξύ άλλων - καλές ανθρώπινες σχέσεις. Ο καλός και προσεκτικός γείτονας βοηθά στην ανάγκη και τον κίνδυνο, προσέχει τη γειτονιά του, προσέχει την κινητή και ακίνητη περιουσία του γείτονά του.

          
4
 safe by design
           4 CPTED
           4Περισσότερα
                                                              


*